سئو چیست؟ به زبان ساده و گام به گام بیاموزید آپدیت ۲۰۲۳

ایندکس کردن عبارت است از پایگاه داده یا دیتا بیسی که موتور های جستجو، پس از خزیدن کرولر ها در سطح وب جمع آوری و ذخیره می کنند. جاوا اسکریپت یکی از زبان های برنامه نویسی است که در آن امکان داینامیک کردن محتوا، لینک، متا و … فراهم می شود. فایل های جاوا اسکریپت معمولا کار خزیدن را برای کرولر ها سخت می کند و زمان لود صفحه را هم افزایش می دهد. در واقع به جز سئو، اثرگذاری باقی روش‌های بازاریابی به صورت موقت و کوتاه مدت است و برای بدست آوردن نتیجه دلخواه می‌بایست به طور مداوم کنترل و زیرنظر گرفته شود. ولی سئو اثری بلند مدت دارد و همچنین هزینه و وقت کمتری را نسبت به سایر روش‌های بازاریابی به خود اختصاص می‌دهد. این کار سبب می‌شود که کاربر و خواننده حس بهتری نسبت به سایت و محتوا پیدا کند و تعامل بهتری با سایت برقرار کند.

حل مشکل چپ به راست نوشتن متن فارسی در فتوشاپ

سئو چیست؟ به زبان ساده و گام به گام بیاموزید آپدیت ۲۰۲۳

بک لینک یا لینک سازی خارجی، به لینک‌هایی گفته می‌شود که از سایت‌های دیگر به سایت ما وارد می‌شود. بک‌لینک‌ها که به اکسترنال لینک نیز معروف است و باعث می‌شود که کاربر از یک سایت دیگر، مستقیما به سایت ما وارد شود. کیفیت سایت‌هایی که به ما لینک می‌دهند از اهمیت بالایی برخوردار است و درصورتی که از کیفیت بالایی برخوردار باشند، سبب بهبود جایگاه ما در نتایج SERP خواهد شد. لینک سازی از سمت سایت‌های خارجی نیز تاثیرات مثبتی بر نتایج SERP خواهد داشت، به شرطی که این لینک‌سازی‌ها از سمت سایت‌های معتبر صورت پذیرد.

به این ترتیب، سلیقه مخاطب و پرسونا مشخص شده و با استفاده از آن می‌توان کلمات کلیدی مناسب‌تری را برای محتواهای بعدی در نظر گرفت. عناوین متا از دیگر مواردی هستند که می‌توانند بر روی سئوی محتوا تاثیر داشته باشند. عناوین متا همان عناوینی هستند که به رنگ آبی در حین سرچ نشان داده می‌شوند. داشتن یک عنوان متای جذاب برای محتوای سئو شده، سبب می‌شود تا این پست‌ها بیشتر دیده شود.

از جمله این فاکتورها می توان به استفاده صحیح از کلمات کلیدی، سرعت بارگذاری وب سایت، زمان حضورکاربران در وب سایت، تعداد بک لینک ها، نمایش صحیح وب سایت در دستگاه های موبایل و غیره اشاره کرد. Above the Fold محتوایی است که قبل از آن که کاربر صفحه را اسکرول کند، روی یک وبسایت قابل مشاهده است. همانطور که می‌دانید، روزنامه‌ها از وسط تا شده‌اند و فقط نیمه بالایی آن‌ها قابل مشاهده است؛ یعنی نیمه بالای تا. ویراستاران نشریه‌ها، از این قسمت برای جلب حداکثر توجه خوانندگان بهره می‌گیرند.

گوگل طول مناسب برای تگ عنوان را با در نظر گرفتن فضای اشغال شده توسط کلمات و بر اساس پیکسل مشخص کرده است، اما به طور کلی بهترین طول برای تگ‌های عنوان بین ۵۵ تا ۶۰ کاراکتر است. بهتر است از کلمه کلیدی اصلی خود در تگ عنوان استفاده کنید و در صورت امکان، کلمات کلیدی مرتبط دیگر را نیز در عبارت مد نظر خود به کار بگیرید. توجه داشته باشید که کاربران در نتایج موتورهای جستجو تگ‌های عنوان را مشاهده می‌کنند، به همین دلیل باید آن‌ها را به شکلی مطلوب و ترغیب کننده بنویسید. در دنیای امروز تعداد بسیار زیادی از افراد برای یافتن پاسخ پرسش‌ها و اطلاعات مورد نیاز خود از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. جذب کردن این ترافیک به وب‌سایت کسب و کار می‌تواند نقش بسیار مهم و مؤثری را در پیشرفت کسب و کار ایفا کند. با رعایت اصول سئو هنگام تولید محتوا و طراحی وب‌سایت کسب و کار می‌توان توجه تعداد زیادی از کاربران، به‌ویژه کاربران علاقه‌مند به موضوع فعالیت و حوزه تخصصی کسب و کار را به وب‌سایت جلب کرد.

یکی از دلایل اهمیت سئو امکان رقابت کسب و کارهای کوچک با کسب و کارهای بزرگ است. ولی برای گوگل اهمیتی ندارد کارمندان شما 2 نفر هستند یا 200 نفر، دفتر کار شما 10 متر است یا 1000 متر. اگر خوب باشید، گوگل فارغ از کوچکی شرکت شما، کمک خواهد کرد تا در زمان کمتری به جایگاه رقبای بزرگ خود برسید. اگر تمام 5000 جستجوی کلمه کلیدی A را بگیرید هیچ اتفاقی در سایت شما نمی افتد بغیر از اینکه کمی پهنای باند مصرف می شود و ممکن است کمی رتبه الکسا بالا رود. ولی اگر از 100 ورودی کلمه کلیدی B فقط 5 خرید صورت گیرد 50 میلیون تومان برای آن کسب و کار سود حاصل شده است. در اولین و ابتدایی‌ترین سال‌های استفاده از سئو برای سایت و محتوا، حضور کلمات کلیدی تنها بخشی بود که اهمیت داشت.

با این حال، صنعت فروش لینک کاملاً زنده بوده و خرید بک لینک یک روش معمول است. هیچ معیار رسمی توسط گوگل وجود ندارد که نشان دهنده اعتبار یک صفحه باشد، اما معیارهای زیادی توسط ابزارهای تجاری وجود دارند که می تواند به شما در برآورد این معیار کمک کند. هرچه صفحه لینک دهنده معتبرتر باشد، بک لینک از آن ارزش بیشتری برای شما به همراه دارد. در حالی که محاسبه معیار PageRank متوقف شده است، الگوریتم PageRank همچنان بخشی از رتبه بندی گوگل است.

لینک‌سازی داخل سایت

گوگل بیش از ۲۰۰ عامل برای رتبه‌بندی دارد که در ادامه سعی خواهیم کرد به طور خلاصه و کلی یک سری عوامل را توضیح دهیم. اما قبل از هر چیزی به این نکته توجه کنید که گوگل، وبسایت را رتبه‌بندی نمی‌کند بلکه صفحات وب را رتبه‌بندی می‌کند. زیرا این صفحات وب هستند که در نتایج جستجوی کاربران دیده می‌شوند نه وبسایت‌ها. پس اگر قصدِ رتبه‌بندی صفحات با موضوعات مختلف را دارید از کلمات کلیدی متفاوتی نیز استفاده کنید. کسب رتبه و جایگاه در نتایج جستجو یکی از مهم‌ترین فرآیندهایی است که در دیجیتال مارکتینگ با عنوان سئو انجام می‌شود.

نکته آخر اینکه مطمئن شوید که مکان فیزیکی سرور تا حد امکان به مخاطبان هدف شما نزدیک است (به عنوان مثال اگر کاربران ایرانی را هدف قرار داده اید، وجود سرور در کانادا کار عاقلانه ای نیست). اگر مطمئن نیستید که چگونه یک سایت مپ ایجاد کنید و از روی اتفاق هم وب سایت شما با وردپرس ساخته شده است (که به احتمال زیاد هم همین است)، توصیه می کنیم سایت مپ را با افزونه Yoast SEO ایجاد کنید. بنابراین آنها یک عنوان، یک تکه متن و یک دکمه “اینجا کلیک کنید” یا “ادامه مطلب” را در ادامه خواهند داشت. همانطور که می توانید تصور کنید، عبارت “بیشتر بخوانید” تنها لینکی است که آنها در این محل قرار میدهند. بازنشر پست فرصتی عالی برای تبلیغ مجدد آن در رسانه های اجتماعی و خبرنامه است.

Spam Score  در سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

نتیجه تحقیقات وب سایت معروف Quicksprout نشان می دهد که URL هایی با طول 35 تا 40 کاراکتر در نتایج بالای جستجو سهم بیشتری دارند. سئو مجموعه ای از اقدامات است که از نام دامنه تا آیتم های پیچیده تری مانند افزایش سرعت سایت را شامل می شود. فاکتورهای زیادی وجود دارند که بر روی رتبه سایت تاثیر گذار هستند و سئو به معنای بهینه سازی این فاکتورها برای کسب حداکثر امتیاز ممکن است. خیر، موتورهای جستجو مانند گوگل همواره به دنبال ارائه بهترین نتایج به کاربران هستند. سایت B یک محتوای رایگان و سایت A یک بک لینک رایگان دریافت می کند، نتیجه یک بازی دو سر برد است.

  • هدف این کتاب ارائه یک آموزش کاربردی، هدفمند و صد البته مختصر و مفید از رجکس است.
  • ترافیک (Traffic) به بازدید کاربران از وب سایت شما گفته می‌شود و راه معمول ارزیابی میزان موثر بودن یک کسب و کار دیجیتال در جذب مخاطب است.
  • اگر کلمه کلیدی هدف شما «ورزش در فضای باز» است و تصویر مردی را در حال بالا رفتن از کوه نشان می‌دهید، لازم نیست از متن جایگزین «مردی در حال انجام ورزش در فضای باز» استفاده کنید.