پینچ ولو بدنه چیست؟ کاربرد و طرز کار پینچ ولو بدنه چگونه است؟ | kasrasaran

پینچ ولو بدنه چیست؟ کاربرد و طرز کار پینچ ولو بدنه چگونه است؟ | kasrasaran

در کلیپ زیر، یکبار دیگر مکانیزم عملکرد ولو های ایمنی فشار را بررسی خواهیم کرد. شیرهای یکطرفه به گونه ای طراحی شده اند که تنها از یک جهت اجازه جریان سیال را می دهند. به عبارت بهتر این ولوها، خودشان، خودشان را کنترل می کنند و نیازی به هیچ نیروی بیرونی یا خارجی نیست.

انواع شیر پینچ

در نتیجه، برای افزایش کارایی و بهره‌وری خطوط لوله، پینچ ولوها از مهمترین ابزارهایی هستند که باید به طور حرفه‌ای مورد استفاده قرار گیرند. در شیرهای خطی با عملگر محوری، جابجایی المان مسدود کننده توسط نیروی پنوماتیکی یا الکترومغناطیسی در یک محور مشخص انجام می‌گیرد. شیرهای کواکسیال (هم محور)، شیرهای زاویه ای و شیرهای برقی (سلونوئیدی) از انواع ولو خطی با عملگر محوری به شمار می‌روند. سرعت عملگر در این نوع ولو بیشتر از ولوهای دارای عملگر دورانی است.

  • تغییر وضعیت ماده از فاز گازی به فاز مایع را کندانس شدن می‌گویند، که در این فرآیند مقداری انرژی آزاد می‌شود.
  • پینچ ولو در صنعت خودروسازی یکی از مهمترین اجزای سیستم تهویه مطبوع است.
  • به همین دلیل، در صورت شباهت عملکرد و ساختار ولوهای دیگر، استفاده از آن‌ها برای کاربری مورد نظر مانعی نخواهد داشت.
شیر پینچ به عنوان یک شیر جداکننده یا تنظیم کننده لجن، گرد و غبار، امولسیون، مواد گازی، پودر، هوای فشرده، گرانول ها، گلوله ها و غیره کاربرد گسترده ای دارد. پینچ ولو یا شیر پینچ به عنوان یک وسیله ضروری در صنعت خطوط لوله هوا شناخته می‌شود. با استفاده از پینچ ولو می‌توان جریان هوا را تنظیم کرده و به شکل دلخواهی تغییر داد. این نوع ولو، معمولاً برای جلوگیری از دشت آبی در سیستم توزیع آب استفاده می‌شود. همچنین، پینچ ولوهای باز در سیستم بازدهی و فرآوری زبری دارایی‌های معدنی مانند مس، سرب، طلا و نقره نیز به کار می‌روند. در این صورت، پینچ ولوها به یک پمپ هیدرولیکی متصل شده و با به‌کارگیری فشار مشخص، جریان مواد را کنترل می‌کنند.

به دلیل یک طرف بودن جهت باز شدن المان مسدود کننده، حرکت سیال در جهت مخالف، باعث بسته شدن مسیر می‌شود. پینچ ولو یک شیر ۲/۲ است که برای قطع و وصل یا کنترل جریان مواد خورنده ، ساینده یا دانه ای طراحی شده است. در حالت باز ، شیر هیچ محدودیتی ندارد و اجازه می دهد تا طیف وسیعی از رسانه ها از سوراخ عبور کنند. آستین لاستیکی انعطاف پذیر داخلی در شیر ، محیط را جدا کرده و از خطر آلودگی جلوگیری می کند.

مزایا و معایب شیر دیافراگمی

این ویژگی باعث می شود شیرهای پینچ برای جابجایی دوغاب، مواد غذایی و داروها ایده آل باشند. «چک ولو» (Check Valve)، یکی از انواع valve است که به منظور جلوگیری از بازگشت جریان در سیستم‌های پایپینگ مورد نگاهی به این وب سایت داشته باشید استفاده قرار می‌گیرد. این نوع شیر با عنوان «شیر بدون بازگشت» (Non-Return Valve) یا به اختصار «NRV» نیز شناخته می‌شود. فشار ناشی از عبور سیال در یک جهت مشخص، المان مسدود کننده جریان را به سمت بالا حرکت می‌دهد و مسیر را باز می‌کند.

ساختار شیر پروانه ای